[EN]
This is a little video showing a good rigging setup for Wings, I recorded two characters: a Macaw and a Seagull.
The concept to do this job for Animatorio and VetorZero was:
. create one joint for each principal feather and skin it to the feather model;. parent these featherJoints to follicles in the model wing;. create a curve like a semi-circle bellow the featherJoints and apply other jointChain as a ikSpline;. calcule the lenght of the semi-circleCurve using a curveInfo node and stretch the jointChain to spread it unifomally along the semi-circleCurve;. create aimConstraints from each joint of the jointChain to the respective featherJoint;. you can use a hided locator as a upVector of the aimConstraint and also put it in a control curve if you like;. then, create clusterDeformers in order to edit the shape of the semi-circleCurve and parent them to new controlCurves with the same position;. create controlGroups and parent the controlCurves to them so, you need to create parentConstraints from the wing joint (limb as arm) to the controlGroups respectivelly;. if you want, create attributes in the masterControl to display visibitities of these extra wing controls.
[PT]
Esse video mostra um bom setup de Asas, eu gravei dois personagens: uma Arara e uma Gaivota.
O conceito pra fazer esse trabalho da Animatorio e VetorZero foi:
. criar um joint para cada pena principal e skina-lo ao modelo da pena;. parentear esses jointsPenas a foliculos no modelo da asa;. criar uma curva tipo semi-circulo abaixo dos jointsPenas e aplicar outra cadeiaDeJoints como ikSpline;. calcular o comprimento da curvaSemi-circulo usando o node curveInfo e stretchar a cadeiaDeJoints para espalha-la uniformemente ao longo da curvaSemi-circulo;. criar aimConstraints para cada joint da cadeiaDeJoints para o respectivo jointPena;. voce pode usar um locator escondido como um upVector do aimConstraint e tambem coloca-lo em uma curva de controle se quiser;. então, criar clusterDeformers para editar a forma da curvaSemi-circulo e parentea-los em novos curvasDeControle com a mesma posição;. criar gruposDeControles e parentear as curvaDeControles a eles e, voce precisa criar parentContraints dos joints da asa (membro como braço) para os gruposDeControles respectivamente;. se voce quiser, crie atributos no controleMaster para mostrar esses controles extras da asa.
Wings - Asas - 2010 from Danilo Pinheiro on Vimeo.
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